Interim Management

Vacante managementposities in het onderwijs. Soms zijn ze er vanwege plotseling vertrek, ziekte of ontslag, soms omdat een leidinggevende niet voldoende in staat is om een onderwijskundige of organisatorische verandering met het gewenste resultaat neer te zetten. Is er geen interne oplossing? Schakel dan een interim manager in.

LansuOnderwijsadvies heeft door de jaren heen veel ervaring met interim management opgebouwd, met name in situaties van crisis, turnaround en structurele veranderingen. Het vraagt specifieke kundigheden en vaardigheden met een bijbehorende attitude, namelijk het tegelijkertijd uitoefenen van de rollen van manager, verandermanager en consultant.

Mijn toegevoegde waarde als interim manager:
♦ ervaring met complexe situaties in verschillende organisaties;
♦ een passende leiderschapsstijl: evenwichtig, betrokken en persoonlijk;
♦ een deskundige blik van buitenaf;
♦ het vermogen zich snel en adequaat aan te passen.

Aanpak
Een Plan van Aanpak is de basis. Een concreet Plan van Aanpak op basis van de analyse is onderdeel van het contract én de basis voor de opdracht. Meetbare doelen, acties en tijdpad worden afgesproken. Als interim manager stem ik met de opdrachtgever ook de passende leiderschapsstijl af: moet de boel worden opgeschud of is er juist rust en kalmte nodig? De opdrachtgever wordt meegenomen in het verloop van de opdracht door frequente rapportages. Wat gaat er goed en wat valt tegen? Wat zijn (aanvullende) acties voor de volgende periode? En heeft de opdrachtgever de afgesproken randvoorwaarden gerealiseerd? Ik bespreek de rapportage met de opdrachtgever.

Wanneer doen?
Hierbij valt te denken aan:
♦ Interim manager op scholen die door de inspectie van het onderwijs als (zeer) zwak zijn beoordeeld en de uitdaging hebben om binnen korte tijd weer onder regulier toezicht te vallen.
♦ Interim manager op scholen voor regulier en speciaal basis en voortgezet onderwijs waar om enige reden de inzet van een ervaren en deskundig leidinggevende wenselijk is.
♦ 
Interim manager op scholen waar een probleem op het gebied van personeel, organisatie, profilering, schoolontwikkeling op welke wijze dan ook, speelt en waar op basis van een gedegen Plan van Aanpak verandering moet plaatsvinden.